... en hoe het verder ging

Ditjes & Datjes
De diesel behoorlijk prijzig is. £ 0,999 [+/- 1,50 € ], 2 pence duurder dan benzine !!!
en £ 1,044 maar het kan nog duurder, op Skye £ 1,059
Sommige wegen toch wel heel erg smal zijn.
De berghellingen schitterend geel zijn [in mei] van de in bloei staande brem,
maar dat het dit voorjaar toch nog wel heel erg koud is.
Medische hulp gratis is bij het Medical Centre, en de apotheek een onderdeel is van de drogisterij.
Complete zon's ondergang om 22:45 uur en het om 23:45 uur nog steeds niet donker is !
"MIDGES" een echte ramp zijn.
Het "AA Caravan & Camping" boek wat we besteld hadden via internet een prima koop is geweest.
"The Camping and Caravanning Club" fantastische campings zijn.

Alle genoemde prijzen natuurlijk uit het jaar van onze reis zijn !

Op reis 25 mei t/m 17 juni 2006

25/05/2006 [47 km]
Donderdag - Rotterdam / Hull
Het is zover, we kunnen op pad. In januari de boot Rotterdam / Hull geboekt via het internet omdat i.v.m. vroegboeken er soms best aardige kortingen zijn. Gisteren was het vreselijk noodweer. Regen, hagel en een behoorlijke storm maar nu is het gelukkig windstil en het zonnetje schijnt, begin is goed. Om 19.00 uur aan boord, om 21.00 uur varen.
26/05/2006 [318 km]
Vrijdag - Hull / Ecclefechan
Aangezien de camper tussen de vrachtauto's stond gelijk naar beneden gegaan toen de vrachtwagen chauffeurs opgeroepen werden om 7 uur. Een half uurtje later waren we dus al van boord en reden we een regenachtig Hull uit.  We hebben tot Scotch Corner de A1 gevolgd en zijn daar toeristisch gaan rijden via Barnared Caste naar Carlisle. Jammer jammer jammer van het weer want dit is een schitterende route. Hebben er te weinig van gezien omdat we op behoorlijke hoogte in de regenwolken terecht kwamen. Bij Gretna de grens over en ondertussen was het weer aardig opgeknapt. Natuurlijk gestopt om eventjes rond te kijken en iets te eten. Daarna camping gezocht bij Ecclefechan. Iets langere dag gemaakt dan de bedoeling was
27/05/2006 [276 km]
Zaterdag - Ecclefechan / Oban
Dag begon zonnig maar koud wat naderhand overging in hoosbuien afgewisseld door windvlagen en zonneschijn. Van alles wat dus. Route van Lockerbie richting Glasgow is mooi, begint echt op Schotland te lijken. Het is ook een heel erg druk stuk, ook de weg langs Loch Lomond wat steeds smaller wordt maar niet rustiger. In dit gedeelte hebben we onze [rechter] spiegel verspeeld bij een flessenhals versmalling. Een tegenligger ongeveer zelfde grootte, dus spiegel op zelfde hoogte en niet opzij kunnen !. Bij Crainlarich richting Oban waar we 3 km voorbij via een zeer smalle [gedeeltelijk 1 baans] weg een camping hebben uitgezocht.
28/05/2006 [85 km]
Zondag - Oban / Fort William
Waren van plan te blijven maar zoeken vandaag toch maar een andere camping. De dag begon met storm en windstoten maar later klaarde het op. Eerst een uurtje door Oban gelopen [koud] en wat boodschappen gedaan. "Dunstaffnage Castle" net buiten Oban bezocht wat erg leuk was en toen was het ineens schitterend weer waarna op ons gemak richting Fort William. Camping vlak bij Ben Nevis [2,5 mijl buiten Fort William] uitgezocht waar we 2 dagen blijven.
29/05/2006 [30 km]
Maandag - Fort William
Het plan was te gaan lopen naar Fort William maar het was koud en regenachtig en ik lui dus hebben een pylon opgehaald om onze plek te bewaren en zijn met de camper op pad gegaan. Gelopen door de stad, boodschappen gedaan en later "Inverlochy Castle" [een ruine] bezocht. Eind van de ochtend begon het weer aardig op te knappen en aangezien het nog redelijk vroeg was zijn we de camping voorbij gereden richting bergen totdat de single road begon. Daar de camper op de parkeerplaats en gaan lopen wat ietsje verder werd dan eigenlijk de bedoeling was. Droog, warm, klimmen en heel erg mooi. Als afsluiter heerlijk uit eten op 200 meter van de camping.
30/05/2006 [95 km]
Dinsdag - Fort William / Mallaig
Vandaag op naar Mallaig met als eerste stop het "Glenfinnan monument". Hier is een klein museum en het monument wat beklommen kan worden [£ 3,00 pp] wat ik maar niet gedaan heb, krap trappetje. Daarna het toetje van de week "de Harry Potter" trein welke om 11 uur over de brug in het Glenfinnan dal reed.
Mooie route naar Mallaig maar we waren even vergeten dat er een heel stuk [+/- 15 km.] een "One track road" is, smal maar wel een schitterend mooie. In Mallaig getracht iets te eten te krijgen maar aangezien de trein net was aangekomen, was het overvol en druk in het plaatsje. Toen maar naar een "take away" waar we Fish and chips hebben opgehaald. Klein stukje teruggereden voor de camping [1e voor Arisaig rechts af, de kust route] waar we op het strand heerlijk zijn uitgewaaid en later naast de camper een paar uurtjes [uit de wind] in de zon hebben gezeten. Heerlijke dag, heel zonnig maar veel wind en behoorlijk koud. [net 10° C]
31/05/2006 [108 km]
Woensdag - Arisaig / Invergarry
Besloten toch maar niet over te varen naar Skye maar rond te rijden en via de brug te gaan, dus terug naar Fort William. Gestopt bij Spean Bridge, grote winkel met veel, heel veel schotse dingetjes en een whisky shop [duur !] en daar gelijk ook boodschappen gedaan bij de spar.
Daarna naar het "Commando Memorial", een gedenkteken voor de gevallen commando's tijdens de 2e wereldoorlog wat heel indrukwekkende is op een prachtige plek. Stukje verderop plekje gezocht aan het Loch Lochy voor de boterham en toen naar de camping in Invergarry. Weer was goed vandaag, niet zo zonnig maar warmer dan gisteren.

Auto Digo belde vanmorgen [telefoon doorgeschakeld i.v.m....] om te vragen of we wel echt op vakantie zijn maar viel weg [in de bergen] en hadden geen bereik meer. Nieuwe auto aangekomen of koper voor onze oude ???
01/06/2006 [142 km]
Donderdag - Invergarry / Portree
Schitterende route vandaag van Invergarry naar Skye, langs diverse loch's en o.a. het gebergte Five Sisters met wonderschone vergezichten, veel foto's gemaakt vandaag.  Gestopt bij "Eilean Donan Castle" wat we dit keer wel hebben bezocht [£ 4,95 pp] en is het dubbel en dwars waard. Broodje en kop soep gegeten en daarna door naar Portree waar ik hoopte een eerste hulp post te vinden aangezien er weer een kanjer van een blaasontsteking aan zat te komen. Eerst naar de camping welke ongeveer 2 km voorbij Portree ligt waar we de laatste hardstand plek hadden, net op tijd dus. Camper op z'n plek en geprobeerd hem wat recht te krijgen, niet helemaal gelukt. Daarna zijn we gaan lopen naar Portree en hebben de eerste hulp gevonden. Na een pilletje en drankje gaat het al weer een stuk beter. Vandaag geen zonnetje gezien maar het bleef droog, wel koude wind.
02/06/2006 [0 km]
Vrijdag - Portree
Vandaag blijven we in Portree dus vanmorgen eerst op de uitkijk of er bij de vertrekkende campers niet een rechter plekje te scoren is. We hadden een van de weinige rechte plekjes op het oog maar dat had een Ier ook en die was net een fractie sneller dan wij, maar we hebben een hoekje gevonden waar het heel goed uit te houden is.
Eind van de ochtend lopen naar Portree [25 minuten] en daar tijdje rondgekeken. Leuk klein plaatsje met gezellig haventje waar we geluncht hebben. Onze keuze was natuurlijk weer "Fish and Chips". Daarna eten gehaald voor de avond en terug naar de camping waar we hoopten lekker buiten te kunnen zitten want ondertussen was het heel erg lekker weer geworden, alleen boven op de berg stond er weer die koude harde wind, dus rest van de middag in de camper zitten lezen.

03/06/2006[109 km]
Zaterdag - Portree / Dunvegan
Rondje Skye, van Portree boven langs naar Dunvegan. Jammer dat het weer niet wilde meewerken vandaag, zeer lage wolken en heel veel motregen zodat we het mooiste van de route eigenlijk niet gezien hebben maar het mocht de pret niet drukken, het was smal en ontzettend mooi.

Gladde steentjes & foute schoenen !!!
Wilden stoppen bij Edinbane maar het was nog vroeg en zijn doorgereden naar een camping in Dunvegan waar we een mooie plek gevonden hebben en kijken uit op Loch Dunvegan waar we een tijdje buiten in het zonnetje hebben gezeten. Nu zijn we aan het genieten van een mooie zonsondergang welke tot 22.45 uur duurde waarna het nog zeker een uur duurde voordat het donker was.
04/06/2006 [91 km]
Zondag - Dunvegan / Balmacara
Dunvegan Castle is een heel aardig kasteel maar Landschaps tuinen is niet helemaal onze stiel. De prijs van £ 7,= pp vonden we wat aan de hoge kant vooral omdat wij meestal na een uurtje lopen het wel gezien hebben maar was toch een leuke onderbreking wat aardige foto's heeft opgeleverd. We wilden ook naar Talisker maar de stokerij is op zondag dicht dus toen op pad om het eiland Skye achter ons te laten wat ons weer een schitterend mooi landschap opleverde. We kunnen er eigenlijk niet veel meer over zeggen dan mooi, mooi en mooi en waar we ondanks de lage bewolking toch heel erg van genoten hebben. Net over de brug bij Balmacara een kleine maar hele mooie camping, lijkt of we in een park staan. Fijn dat het wat warmer is en ook fijn dat de wind weg is maar niet fijn dat dat ons sinds gisteravond ook de "MIDGES" brengt !!!.
05/06/2006 [122 km]
Maandag - Balmacara / Cannich
Eerst boodschappen gedaan bij de Spar om de hoek bij de camping en gelijk een middeltje anti mug, hopen dat het werken wil. Het was beslist geen straf om deze route nog eens te rijden in tegenover gestelde richting. Het blijft genieten van dit woeste hooggebergte vooral omdat het nu ook schitterend mooi weer geworden is, vandaag heel hoog "wouw" gehalte. Bij Invermoriston langs Loch Ness naar Drumnadrochit. Eerst het "Urquhart Castle" bezocht en deze £ 6,50 pp was het wel dubbel en dwars waard. Daarna bij Drumnadrochit via Milton naar Cannich [20 km] naar de camping.
06/06/2006 [108 km]
Dinsdag - Cannich / Ullapool
I.p.v. de [drukke] weg langs Loch Ness te nemen zijn we over de smalle A831 naar Beauly en daarna bij Marybank de hoofdweg op naar Ullapool. Mooie maar niet zo spectaculaire weg als welke ik in mijn gedachte had van 10 jaar terug. Denk dat dat de smalle A832 is geweest die we toen gereden hebben en wat we nu met de camper, niet zo zagen zitten. Rond lunch tijd in Ullapool en voor de camping in het plaatsje gekozen welke direct aan het water ligt.
Prima weer gehad vandaag maar eind van de middag ging het stormen en betrok de lucht waarna het ging regenen. Zijn uit eten geweest in de "INN" waar we 10 jaar geleden geslapen hebben, heel erg lekker gegeten.
07/06/2006 [149 km]
Woensdag - Ullapool / Dornoch
We hebben TomTom vandaag de weg laten beslissen en i.p.v. dezelfde weg terug te nemen zijn we via de "smalle" A835 uit Ullapool vertrokken richting Dornoch. Een schitterend en indrukwekkende weg door "The Highlands", Best krap zo nu en dan maar met genoeg passeerplaatsen en dit bewijst het weer, onze camper is beslist groot genoeg voor deze gebieden.

We waren wat aan de vroege kant voor de camping in Dornoch dus eerst doorgegaan naar Golspie waar we "Dunrobin Castle" [£ 6,80 pp] hebben bezocht, mooi Kasteel. In Golspie iets gegeten en getracht geld te pinnen bij de bank wat niet lukte. Een paar keer geprobeerd maar volgens de bank mevrouw "Kletste" onze bank niet met de Scotisch Bank, vandaar. Dan morgen maar proberen in Dornoch, we blijven hier een dagje extra, rustdag!.
08/06/2006 [0 km]
Donderdag - Dornoch
Vandaag hoeft niets. Rustdag op een rustige camping, alhoewel ..., vlakbij is de airforce met "straaljagers" als speeltje waarmee een aantal keer per dag geoefend moet worden. Mooi weer dus lekker buiten gezeten, lezen en met fototoestel zitten prutsen. Begin van de middag naar Dornoch wat 5 minuten lopen is, een heel erg leuk plaatsje met een mooie kathedraal met schitterende glas in lood ramen. Eten voor vandaag gehaald en toen weer naar onze stoel in de zon. Waren hier aan toe z'n super luie dag.
09/06/2006 [103 km]
Vrijdag - Dornoch / Nairn

Eerst onze weekend boodschappen gedaan bij de Spar welke we gisteren gevonden hadden in Dornoch waarna op weg naar Tain voor de "Glenmorange Distillery".  Rondleiding [£ 2,50 pp] en een snuifje in een van de grote ketels met schuim waarbij de tranen in de ogen sprongen maar op het end van de rondleiding smaakte het drankje prima. Nog even rondgelopen in de shop maar vonden het prijskaartje toch wat te hoog ondanks de mogelijkheid de toegangsprijs terug te krijgen bij aankoop.
Daarna richting Nairn op naar onze volgende stop  "Fort George" wat een kolossaal fort is en heel zeker de moeite van een bezoek waard [£ 6,50 pp] waar we een lange tijd hebben rondgelopen in de ondertussen verschenen zon. Hierna op naar een prima camping welke aan de A96 vlak voor Nairm ligt.
10/06/2006 [137 km]
Zaterdag - Nairn / Tarland
Vandaag rijden we een gedeeltelijke Whisky route met als hoofddoel Aad's favoriete  "Glen Fiddich" in Dufftown. Leuke [gratis] rondleiding welke we vele malen leuker vonden dan die van gisteren met als afsluiter een heerlijk glaasje whisky voor Aad en voor mij een "Glen Fiddich likeur" mmmmmmm. Daarna heerlijke koffie met groot stuk chokolade mud om weer wat bij te komen. Toen de winkel in en zijn nu wel door de knieen gegaan voor een paar bijzondere flessen welke we thuis niet zo gauw zouden kopen.
Daarna nog een bezoekje aan "Kildrummy Castle" waar we lekker in het zonnetje rond hebben gelopen want ondertussen is het 21° C waarna via de A97 richting Tarland voor ook weer een "The Camping and Caravanning Club" camping welke we eigenlijk veel te laat ontdekt hebben. Fantastische campings met veel persoonlijke aandacht, ontwapenend !
11/06/2006 [138 km]
Zondag - Tarlant / Blair Atholl
Ballater, Breaman, Devil's Elbow bij Bridge of Cally terug omhoog via de A924 naar Pitlochry en de camping het "Blair Atholl Caravan Park".
Onze weg vandaag was een rode lijn op de kaart dus dachten we "redelijk breed" maar dat viel tegen. Redelijk smal, hoog en bochtig, schitterende mooi en gelukkig rustig.  De "Devil's Elbow" en Glen Shee is indrukwekkend.
In Pitlochery [toeristisch stadje] geluncht waarna we de camping hebben opgezocht in Blair Atholl. Daarna het Castle bezocht welke naast de camping ligt met als hekkensluiter van de dag een heerlijk Bar meal in "The Atholl Arms Hotel". Het was schitterend weer vandaag, rond de 20° C.
12/06/2006 [169 km]
Maandag - Pitlochery / Peebles
We hebben de afgelopen 10 dagen beslist geen klagen gehad over het weer maar vanmorgen werden we wakker met regen. Goeie dag voor de rit die vandaag op ons programma staat, het drukke [maar ook mooie] gedeelte Pitlochry, Perth, Edinburgh naar  "The Borders" richting Peebles waar we een rustdag inlassen. Begin van de middag op Crossburn camping aan het begin van het plaatsje aangekomen en zijn de rest van de dag lui geweest. Eind van de middag verdween de regen en dankzij de harde wind is het ondertussen weer schitterend mooi.

13/06/2006 [0 km]
Dinsdag - Peebles
Peebles bezocht vandaag wat een aardig plaatsje is. Lekkere broodjes gehaald en vast uitgekeken naar een supermarkt voor de boodschappen morgen, een Somerfield wat heel erg op onze AH lijkt, mooi en groot. Rest van de dag vreselijk lui geweest.

Camping heeft volgens mij de verkeerde naam !!!
Zou "Rabithill" moeten heten want ik heb in tijden niet zo veel konijnen zien rond rennen als hier.
14/06/2006 [140 km]
Woensdag - Peebles / Acomb [Hexham]
Koude nacht 6° C. Moesten eerst beetje opwarmen vanmorgen voordat we op pad konden.

Wij niet alleen, want net achter onze camper bij het riviertje stond een reiger heerlijk te draaien met zijn vleugels om de warmte van de eerste  ochtendzon op te vangen en vond het helemaal niet erg dat wij een fotootje maakte.
Toen op weg voor onze laatste mooie route door Schotland. Gestopt om "Melrose Abbey"  te bezoeken [£ 4,50 pp] welke omschreven wordt als de mooiste. Niets te veel gezegd, schitterend gewoon. Later ook nog gestopt bij Jedburgh en rondje gelopen maar niet de abby ingegaan, hebben we al eens gedaan en 1 op een dag is voldoende. Bij de steen op de grensovergang gestopt om een boterham te eten en nog even te genieten van het schitterende landschap waarna via de A68 op naar Acomb voor de camping. Van Elishaw naar Hexham is een heel apart stuk weg, je wordt er zeeziek van de golven heel kort op elkaar stijging van 15% en daling, lastig voor de bestuurder.
15/06/2006 [160 km]
Donderdag - Acomb / Alne
Via Hexham naar de A68 richting Darlington waar onze TomTom [Eva] er een zootje van maakte. In plaats van onze opgegeven binnendoor route [A167] vond Eva dat we via Middlesbrough en de A19 naar York moesten. Waren wij het niet helemaal mee eens en gelukkig hebben we toch altijd de kaart erbij zodat we de route weer hebben bijgesteld. Lekker hoor te kunnen mopperen op z'n tuttebol in een apparaatje !.
Northumberland is een schitterend gebied om door te rijden en het was schitterend mooi weer dus prima dag gehad. In Alne een camping uitgezocht wat een werkend boerenbedrijf is met behoorlijk veel schapen welke los lopen aan het begin van de camping, net wat voor mij, schitterend !!! Ook is er een cricket veld maar jammer voor Aad, geen spelers. Ook hier weer een militair vliegveld, iets minder luidruchtig dan in Dornoch, maar toch ... zonde van de rust.
16/06/2006 [93 km]
Vrijdag - Alne / York / Hull
Wakker geworden met het zonnetje op hoog zomer. Hadden dus geen haast om te vertrekken.
Later in de ochtend toch maar op pad naar York wat een leuke plaats is met heel erge leuke [oude] straatjes. Schitterende pub gevonden waar we gegeten hebben [fish & chips natuurlijk] met lekker drankje erbij. Eind van de middag naar Hull en onze TomTom had een toeristische route naar de boot in gedachten welke Aad wel eens wilde volgen. Dwars door Hull dus, leuk om gezien te hebben maar beslist niet interessant. Voortaan houden we ons weer gewoon aan de zeer duidelijk aangegeven borden.

Toch nog op tijd aan boord om groot deel van de voetbalwedstrijd van Nederland - Ivoor Kust te zien [2 - 1] wat leuk is in z'n groot gezelschap. Het was heel gezellig aan boord, iets wat ik niet altijd kan zeggen.

Bijna thuis - 17/06/2006 [50km]

Zaterdag - Hull / Rotterdam
Om 6.00 uur wordt je gewekt voor het [Engels] ontbijt waar we heel snel op af gingen want als je iets te laat ben kom je in een wachtrij terecht en kan je niet meer ontbijten voordat de boot aankomt en aangezien wij tussen de vrachtauto's stonden is het zaak op tijd beneden te zijn omdat die mannen ook graag naar huis willen.

Om 8.00 uur van boord, erbij nadenken dat je weer gewoon rechts moet rijden en om 9.00 uur zijn we er. Camper leeghalen, boodschappen doen en wasmachine aanzetten. We zijn weer thuis.