Laatst nieuws

Wij en onze camper

Wie wij zijn ? Wij zijn Aad & Thea, al ruim 25 jaar samen en altijd al van plan dat "als we met pensioen zouden gaan" een camper te kopen maar dat is iets anders gelopen en besloten we wat eerder te gaan genieten.

Sinds 2004 zijn wij verslingert geraakt aan het rondtrekken met de camper. Voor die tijd hadden we eigenlijk niet zo veel met kamperen, ja "heel" vroeger thuis toen we met de tent op pad gingen, totdat we een camper rondreis van ruim 4 weken maakten in New Zealand.

Hieronder ons verhaal van hoe het verder ging.

De 1e kennismaking met een camper was onze rondreis New Zealand in 2004 en de reis van ons leven. Dit is ons toen zo enorm goed bevallen dat we na thuiskomst zijn gaan rondkijken voor wat voor ons haalbaar zou kunnen zijn om een eigen camper te kopen.
Dit betekende een zoektocht van ruim 7 maanden, op internet en heel veel bezoekjes aan dealers welke soms een aardige inruiler had staan wat dan vaak weer heel erg tegenviel. Todat we op internet de camper vonden waarvan we dachten "daar zouden we wel eens verliefd op kunnen worden" ...
Net ingeleverd bij de dealer, natuurlijk in het zuiden van het land dus niet naast de deur maar we hebber er een aardig dagje uit van gemaakt.
Waar we al "bang" voor waren gebeurde, wij vielen als een blok. Wat een beeldschone camper was deze "Knaus Traveller 580" uit 1991 en het duurde niet lang voordat we de beslissing namen. Dit wordt ons 1e eigen campertje en hier gaan we heel veel plezier mee beleven!

We waren zo in de wolken en totaal van de leg af dat we er niet eens bij nadachten ook nog eens flink af te dingen bij de aanschaf van deze [toch wat overjarige] maar beeldschone camper, achteraf gezien hebben we het toch niet zo slecht gedaan !!!
Dit was in november en dan is het best zuur om je dan net verworven bezit gelijk naar de stalling te moeten brengen, maarja dat heb je als je een camper koop in de winter en als je beide [toen nog] werkzaam bent.

Vol ongeduld zijn we die lange lange winter doorgekomen.
In het vroege voorjaar konden we eindelijk naar de stalling en pech o pech, de huishoud accu kapot. Na deze reparatie en de reguliere onderhoudsbeurt / keuring, nieuwe banden achter en een aantal kleine maar broodnodige reparaties waren we haast ieder weekend op stap om te zien hoe en of alles goed werkte voordat we ermee naar het buitenland wilden. Het heeft nog een aantal reparaties gekost in de daarop volgende maanden zoals b.v. de  "knalpot" en een paar weken later de "knalpijp" waaraan moeilijk te komen was door de hoge leeftijd van onze camper. Gelukkig een paar handige en redelijk verliefde monteurs van de VW garage die er een fabriceerden en ... tegen een schappelijk tarief.

Op een bepaald moment was ook de startonderbreker aan z'n laatste adem toe en konden we nog net, na een schitterende pinksterweek in Duitsland, op de camping
rozendorp Lottem komen. ANWB monteur is een uurtje of 3 aan het zoeken geweest maar heeft ons toch op gang gekregen waarna we onze VW monteurs haarfijn konden vertellen wat er aan de hand was.

Hierna durfden we het aan
en sinds het vroege voorjaar van 2005 t/m zomer 2007 hebben we verder heel erg veel plezier van onze Knaus gehad, in binnen en buitenland.

Toen merkten we dat er toch wel veel opgeknapt diende te worden aan onze Knaus en wij beide geen rechterhandjes hebben dus dat zou veel geld gaan kosten en het misschien slim was rond te gaan kijken naar een nieuw huis op wielen.

Na de aanschaf van onze nieuw camper begin 2007 begon de Knaus ons wat in de steek te laten in de laatste paar ritten.
Een vast gelopen rem en onze 1e lekke band waardoor we nogmaals de ANWB monteur te hulp moesten vragen waren de sluitposten.

Begin 2007 liepen we tegen de "Dethleffs Globebus T2" aan.
Net op de markt en met een vast bed en dat leek ons eigenlijk wel wat.
Ook deze camper meet krap 6 mtr en lekker smal [2.15 mtr] aangezien wij nogal eens op zeer smalle wegen terecht komen zoals b.v. in Schotland, Ierland en Noorwegen blijft dit voor ons het ideale formaat.
We hebben een gaspitje meer en achteraf gezien redelijk veel [meer] kastruimte wat wij niet verwacht hadden. Een aardige badkamer maar [vind ik] te krap om te douchen met een zeer klein wastafeltje welke best iets groter had mogen zijn maar waar we ons toch goed mee kunnen redden.
De Knaus badkamer was beter ingedeeld, niet groter maar met een mooie ruime wastafel en luxe spiegelkast. Ook hebben we nu geen rondzit "hang banken" meer welke ik zo nu en dan wel heel erg mis. Daarvoor in de plaats hebben we wel een vast bed, een nieuwe auto met 130 pk, airco, cruise control etc. Je levert wat in maar krijg er veel voor terug.
Onze 1e rit was naar de Moezel om net zoals met de Knaus alles uit te proberen en te ontdekken zoals b.v. waar zitten de accu's ???  Gevonden, maar wel heel erg lastig om erbij te komen n.l. onder de voorstoelen welke helemaal losgemaakt moeten worden om erbij te kunnen. Ze zijn verborgen achter een hard plastic kap welke bij het openmaken dus gelijk sneuvelden. Hebben dit op kunnen lossen met klitteband.

Aan het eind van de moezelrit bleek de airco niet helemaal goed [niet] te werken, toch nog foutje geconstateerd maar dat kon opgelost worden en hierna geen problemen meer gehad.

2012 en 5 jaar later:
Onze Globebus bevalt ons nog steeds heel erg goed. In de 1e & 2e jaar hadden we onderstaande minpuntjes, geen verdere problemen en alleen punt 4 is er bijgekomen.
  1. Het bed, ons vaste bed waar ik zo blij mee was is achteraf toch een beetje smal [130/193] gebleken wat steeds weer even wennen is als we op pad gaan en de ene dag beter gaat dan de andere. Na een dag of 2 hebben wij beide meestal ons plekje weer gevonden.
  2. Het bed [matras] zo knoert hard was dat onze tere [ouder wordende] botjes er pijnlijk van werden. Hebben we opgelost met een super topbedje.
  3. Bij de basis aanschaf zitten erbarmelijk slechte dakluiken en raamhoren welke van ouderwets gordijngaas zijn wat heel snel kapot gaat en niet goed werkt. De oplossing voor dit debakel had kunnen zijn het luxe pakket te nemen waarmee je dan wel een aantal duizend euro hoger uitkomt bij aanschaf.
  4. Komend voorjaar laten we er nieuwe dakluikjes in maken, meestal een voorjaars aanbieding dus dit hoeft geen al te grote aanslag op ons camper budget te zijn.

2013 en het einde voor onze Camper reisavonturen !

Het afgelopen jaar niet volop kunnen genieten wegens gezondheid problemen en net nu het er weer een klein beetje op ging lijken en wij volop plannen aan het maken waren om dit jaar in juni ECHT naar de Noordkaap te gaan ... slaat er begin januari een hernia toe. We hebben nog even de hoop gehad dat het met rust genezen wilde maar dit was valse hoop.

Het plan de camper te verkopen was er al, alleen niet zo snel want we wilden eigenlijk nog een aantal reizen maken om daarna op zoek te gaan naar een vaste plek met daarop een mooi chalet.

Ondertussen zijn we 5 maanden verder, hernia nog steeds aanwezig en wacht op een operatie, de camper  is verkocht daar hij alleen maar voor  het huis stond te niksen en wij zijn wat vroeger aan onze "na de camper" droom begonnen, het laten bouwen van een chalet..

Het vaste plekje hebben we gevonden op camping de Krakeling, het chalet wordt gebouwd door de firma ZARO in Delft  en verder hebben we het druk met meubels etc uitzoeken voor een zo redelijk mogelijke prijs.

Het ging aan ons hart dat de camper weg moest  en kwam iets te snel maar weet zeker, we krijgen er iets heel moois voor terug en reizen ... ach wie weet wat we nog gaan ondernemen !.

Opgelopen schadeposten

2007  Ierland:
Scheurtje in achterbumper links. Stenen muurtje stond in de weg bij plaatsmaken voor een bus op een zeer smalle weg
2010 Zwitserland:
Buitenspiegel aan bestuurderskant.
2010 Frankrijk:
Bumper rechtsachter door een gestreste papa die te laat was z'n kind van school op te halen.

Heel veel kijk- en leesplezier op onze website en kom vooral nog eens terug !